Klient nasz pan! – właściwa obsługa klienta

Klient nasz pan! – właściwa obsługa klienta

Klient nasz pan! - właściwa obsługa klienta

Dobry sprzedawca

Każdy człowiek jest inny i jako sprzedawca powinieneś wykorzystać ten fakt, aby dostosować sposób swojego postępowania podczas obsługi klienta. Dostosowując swoje działania do konkretnego charakteru klienta będziesz mieć z nim lepszy kontakt i zdobędziesz jego zaufanie oraz lojalność.

Jednak żeby wiedzieć, w jaki sposób podejść do klienta, by transakcja przebiegła pomyślnie musisz poznać typ osoby, z jaką masz do czynienia.

Typy klientów

Klient zgodny – rzadko krytykuje oferowany towar lub usługę i zgadza się na wszystko, co proponuje mu sprzedawca. Jednak często po transakcji nie jest zadowolony z dokonanego zakupu, ponieważ produkt nie spełnił jego oczekiwań i potrzeb. Wynika to ze zbytniej spolegliwości kupującego, który w żaden sposób nie dał znać sprzedawcy, na czym tak naprawdę mu zależy i co spełniłoby jego wymagania. Mając do czyszczenia z takim klientem należy dokładnie określić jego potrzeby oraz pomóc mu w ich wyrażeniu. Potrzebuje on dużo czasu i dociekliwości ze strony sprzedającego, który powinien wyciągnąć maksymalną ilość informacji od takiej osoby.

Klient negujący – ma negatywne podejście i „szuka dziury w całym”. Każdą sprawę widzi w czarnych kolorach, a na oferowany produkt czy usługę patrzy podejrzliwie i przez pryzmat ich wad. Najważniejsze w przypadku tego typu klienta jest to, żeby nie dać wyprowadzić się z równowagi i opanować emocje, które bardzo często udaje się takiemu konsumentowi wywołać u sprzedawcy. Należy z uwagą wysłuchać jego zdania, spokojnie przyjąć krytykę, a także zapytać go o ewentualne dodatkowe uwagi. Staraj się nie urazić takiego klienta, lecz wykazywać zainteresowanie tym, co mówi i jego potrzebami, tym samym budując jego zaufanie.

Klient ogólnie podchodzący do zakupu – nie koncentruje się na poszczególnych cechach produktu, tylko na jego walorach ogólnych, np. kolorze czy rozmiarze. Nie warto zachwalać towaru, opowiadając o jego szczegółach. Wysłuchaj, jakie potrzeby ma klient i staraj się dopasować do niego najlepszą ofertę. Szczegóły przedstaw tylko wtedy, gdy okaże się to niezbędne przy podjęciu właściwej decyzji.

Klient szczegółowy – całkowite przeciwieństwo poprzedniego typu. Interesują go przede wszystkim szczegóły produktu i wszelkie detale, często nie mające większego znaczenia przy zakupie. Nie należy lekceważyć takiej  osoby i poświęcić odpowiednią ilość czasu na wyjaśnienie jej wszelkich wątpliwości.

Klient nasz pan! – właściwa obsługa klienta

Pamiętaj, że każdy człowiek ma inną osobowość i odpowiednie podejście do klienta może zaważyć o powodzeniu lub porażce w biznesie.

Dodaj komentarz