Jak przeprowadzić rozmowę rekrutacyjną?

Jak przeprowadzić rozmowę rekrutacyjną?

Każdy początkujący przedsiębiorca, pragnący rozwinąć swoją firmę prędzej, prędzej czy później zmuszony będzie przeprowadzić rekrutację, w celu zatrudnienia osób do pracy. Choć mogłoby się wydawać, że nie jest to trudne, rekrutacja jest procesem, który wymaga odpowiedniego przygotowania i zorganizowania. Dobrze przeprowadzone rozmowy kwalifikacyjne to przede wszystkim większa gwarancja zatrudnienia kompetentnej, odpowiedniej osoby na oferowane stanowisko. Pierwszym etapem jest oczywiście zamieszczenie ofert pracy, w celu dotarcia do potencjalnych kandydatów. Kolejnym krokiem jest już tylko umówienie się z wybranymi osobami na spotkanie. Jak się do niego przygotować?

Na rozmowie kwalifikacyjnej

Jeszcze przed spotkaniem z pierwszym kandydatem warto przygotować sobie zestaw pytań, jakie chce się zadać. Warto, by były one spersonalizowane, poruszały temat doświadczenia zawodowego, czy zdobytego wykształcenia, a także wymagały od niego kreatywnej odpowiedzi. Gdy już dochodzi do spotkania, ważne, by zadbać o odpowiednią atmosferę, by rozmówca czuł się zarazem pewnie i zrelaksowany. Można, więc zapytać, czy chciałby się czegoś napić lub zapytać, czy miał problem z dojazdem, tak, by nie zastał on sztywnej atmosfery od momentu wejścia. Na wstępie można opowiedzieć co nieco o firmie, a także obowiązkach na danym stanowisku i oczekiwaniem względem osoby aplikującej. W kolejnej części można już przejść do zadania pytań kandydatowi. Po uzyskaniu wszystkich odpowiedzi należy się również odwdzięczyć i dać możliwość zadania własnych pytań. Ważne jest, by poinformować go również o dalszych, ewentualnych etapach rekrutacji i o czasie jej trwania. Jeśli są jeszcze inne etapy np. egzamin praktyczny lub dzień próbny, należy poinformować go o tym obowiązkowo.

Co po rozmowie rekrutacyjnej?

Po przesłuchaniu wszystkich zaproszonych kandydatów możne należy wybrać jednego z nich lub kilku, w zależności od ilości wolnych wakatów. Poinformować o wyniku najlepiej telefonicznie, gdyż po upływie czasu sytuacja może się zmienić, a kandydat mógłby przyjąć propozycję z innej firmy. Jeśli to aktualne, a rozmówca zgadza się na współpracę, można mu przybliżyć szczegóły odnośnie pierwszego dnia pracy, szkoleń oraz badań wstępnych, potrzebnych do rozpoczęcia pracy. Jest to ostatnia chwila na wyjaśnienie sobie szczegółów, by w momencie podpisania nie było żadnych niedomówień. Co zrobić zaś z kandydatami, którzy nie spełnili oczekiwań? Najgorszym błędem, niestety dość często popełnianym przez rekruterów jest pozostawienie kandydata bez odpowiedzi. Nawet w przypadku negatywnego wyniki rekrutacji należy go o tym poinformować, a można to zrobić, chociażby mailowo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.