Amazon jest platformą sprzedażową, która oferuje swoim klientom możliwość robienia zakupów u wybranych sprzedawców. Aby zostać sprzedawcą warto poznać cały mechanizm funkcjonowania biznesu na Amazon, co sprawie dużo większe problemy, niż na innych platformach sprzedażowych. Jednak nie można się zniechęcać już na samym początku. Gdy poznamy cały schemat działania możemy stworzyć dobrze prosperujący biznes oparty na sprzedaży swoich produktów w wysoko rozwiniętych krajach, w których Amazon otworzył już swoją platformę sprzedażową. Czy zatem warto rozpocząć sprzedaż na Amazon?
Największy kanał sprzedaży online
Amazon jest obecnie największym kanałem sprzedaży internetowej. 244 miliony aktywnych użytkowników i 32,7 miliardów dolarów sprzedaży netto w trzecim kwartale 2016 roku. Te liczby świadczą o sporej popularności firmy Amazon. Większa część klientów amerykańskich szuka produktów bezpośrednio na platformie amazon.com, niż w Google. W tym ogromnym sklepie internetowym znajduje się ponad 353 710 754 produkty, nie wliczając książek, mediów, wina i kilku innych produktów. Konkurencja jest ogromna, lecz lepiej być tam, gdzie są nasi klienci, niż pozwolić, aby konkurencja zgarnęła ich większą część. Dla nas Polaków jest to szansa, aby oferować swoje produkty poza granicami naszego kraju. Zważywszy na dużą konkurencję, trzeba dobrze przeanalizować czy dany produkt będzie się sprzedawał. Dobra analiza ang. research produktu jest podstawą sukcesu w sprzedaży na Amazon.
Dodatkowe źródła ruchu
Dużą zaletą sprzedaży na Amazon jest możliwość używania innych źródeł pozyskiwania klientów. Platforma daje możliwość promowania naszego produktu za pomocą np. reklamy PPC. Jednak równie dobrze możemy wykorzystać media społecznościowe do pozyskania ruchu organicznego, czy stworzyć płatną reklamę. Oczywiście wszystko zależy od tego, gdzie są nasi klienci. Jeśli klienci są na Facebooku, prawdopodobnie warto z niego skorzystać, aby do nich dotrzeć. Sprzedawany przez nas produkt ma wiele zastosowań? Warto zatem utworzyć bloga, w którym przedstawimy potencjalnym klientom jego możliwości. Jeśli możemy przyciągnąć ruch zewnętrzny do naszego listingu, zróbmy to.
Zaufana marka i wielu użytkowników
Amazon jest zaufaną i rozpoznawalną marką. Został założony w 1994 roku, więc ma za sobą ponad 20 lat budowania relacji z klientami. W przypadku, kiedy posiadamy własny sklep internetowy i jest on stosunkowo młody, klienci nie czują się bezpiecznie dokonując w nim zakupów. Sprzedając produkty na Amazon pod własną marką, zwiększamy jej wiarygodność i rozpoznawalność. Klienci który są zadowoleni z zakupów mogą w przyszłości odwiedzić nasz sklep internetowy i dokonać zakupów bezpośrednio w nim.
Jak już wiemy Amazon ma miliony aktywnych użytkowników. W Stanach Zjednoczonych 44% gospodarstw domowych posiada konto Amazon Prime, a przeciętny użytkownik takiego konta wydaje rocznie 2500 USD na zakupy w platformie. Niektórzy jednak uważają, że Amazon Prime powinien być darmowy.
Brak opłat za listing
Jednym z atutów sprzedaży na Amazon jest brak opłat aukcyjnych. Możemy dodać tyle produktów ile chcemy. Z kontem Amazon Pro Merchant zapłacimy 39,99$ netto miesięcznie oraz procent od sprzedaży każdego produktu. W przeciwieństwie do FBA (Fulfillment by Amazon) wysyłką produktu do klienta zajmujemy się sami. Jeśli jednak skorzystamy z usługi FBA, Amazon zajmie się obsługą naszych zamówień jak i zwrotami. Możemy również bezpośrednio nakazać Amazonowi wysyłkę produktu pod wskazany adres. W przypadku zwrotów, również nie będziemy musieli zajmować się tym osobiście. Aby sprawdzić ile wyniosą opłaty FBA dla naszego produktu możemy użyć tego narzędzia, udostępnionego przez Amazon.
Sprawdzony model sukcesu
Wielu sprzedawców osiąga duże wypłaty w platformie Amazon. Około 0.3% przedsiębiorców osiąga ponad 100 mln. dolarów przychodu. 0.6% sprzedawców ponad 50 mln. dolarów. 51% osiąga przychód ponad 100 tyś. dolarów. Są to bardzo obiecujące kwoty, zważywszy na fakt, że sprzedaż odbywa się jedynie przy pomocy jednego kanału – Amazon. Będąc konsekwentnym, zaangażowanym i posiadając odpowiednią wiedzę można dołączyć do przedsiębiorców odnoszących sukcesy na Amazon.
Praca z dowolnego miejsca
Prowadzenie biznesu na Amazon nie wymaga od nas przebywania 8 godzin w biurze. Wszystkie czynności możemy wykonywać zdalnie posiadając jedynie dostęp do komputera i Internetu. Jest to szczególnie atrakcyjna opcja dla osób, które chcą rozpocząć zarabianie na własnych warunkach.
Niskie koszty początkowe
Rozpoczęcie biznesu w większości przypadków nie jest takie tanie. Niezależnie od branży, zawsze znajdą się wydatki stałe i zmienne. Są to między innymi czynsz, opłaty za media, ubezpieczenie, wyposażenie czy płace. W rezultacie w pierwszych miesiącach a nawet latach dochodzi do ogromnej presji, aby przyciągnąć dobrą bazę klientów i rozwijać się w dobrym kierunku.
Inwestycja niezbędna do rozpoczęcia działalności na Amazon FBA jest śmiesznie mała w porównaniu do innych działalności na taką skalę. Wielu sprzedających i odnoszących sukcesy przedsiębiorców przyznaje, że zaczynało z towarem o wartości 600$. Oczywiście oprócz kosztów towaru są jeszcze inne, takie jak transport czy reklama, natomiast kwota końcowa jest na tyle atrakcyjna, że wielu przedsiębiorców postanawia spróbować swoich sił w sprzedaży na Amazon.
Skalowalność biznesu
Załóżmy, że posiadamy kawiarnię z 10 stolikami przy ruchliwej ulicy. Gdy wszystkie stoły są zajęte, większość ludzi wejdzie do środka rozejrzy się i natychmiast opuści nasz lokal udając się prawdopodobnie do konkurenta obok. Innymi słowy nasz mały biznes nie jest skalowalny, ponieważ nie mamy możliwości obsługi większej liczby klientów a co za tym idzie zwiększenia zysków.
Prowadzenie działalności na Amazon FBA jest wysoce skalowalne. Naszym głównym zadaniem będzie zwiększanie liczby klientów naszej marki oraz nie dopuszczenie do sytuacji, w której nasz towar na magazynie zostanie wyprzedany. Obsługą zamówień zajmie się Amazon, więc nie jesteśmy ograniczeni co do ilości sztuk, które dziennie możemy sprzedać. Oczywiście Amazon pobiera za to stosowne opłaty, natomiast już na etapie wyboru produktu wrzucamy je do kosztów i mamy dobrze skalkulowane ile zarobimy na sprzedaży jednej sztuki naszego towaru.
Kolejnym powodem, dla którego ten biznes jest wysoce skalowalny jest brak konieczności zajmowania się obsługą klienta. Amazon jest odpowiedzialny za obsługę wszelkich zapytań klientów oraz zwrotów. Dzięki temu zyskujemy czas na rozwijanie swojej firmy. Bywają sytuację, w których klient zwróci się bezpośrednio do nas, natomiast występują rzadko.
Przestrzeganie ścisłych zasad
Istnieje dość obszerna lista wymagań dotyczących przygotowania produktu, opakowania, wymagań bezpieczeństwa i inne ograniczenia. Jeśli nie zastosujemy się do tych zasad mogą zablokować sprzedaż naszego produktu, zniszczyć go czy zakazać korzystania z programu FBA do odwołania. Tutaj znajduje się oficjalna lista wymagań dotycząca pakowania i przygotowania produktu. Na każdym etapie występują konkretne zasady, których musimy się trzymać. Tyczy się to np. przygotowania naszego listingu, zdjęć, wysyłania maili do klientów czy zdobywania opinii. Za ich nie przestrzeganie możemy zostać ukarani przez Amazon, co w większości przypadków spowolni, lub zablokuje sprzedaż naszego produktu.
Mało do powiedzenia
Sprzedając na Amazon musimy pamiętać, że to on dyktuje warunki. Jeśli zwiększa opłaty, musimy je uregulować, jeśli z niewyjaśnionych przyczyn blokuje nasz listing, musimy dociekać dlaczego, jeśli zażąda faktury za towar, musimy mu ją okazać.
Opinie są jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na dokonanie zakupu przez klienta. Organicznie można zdobyć 3 – 7 opinii na 100 sprzedaży. Co jeśli Amazon zdecyduje usunąć nasze opinie bo stwierdzi, że zostały one zdobyte w sposób nieuczciwy? Nie zrobimy nic i prawdopodobnie skończymy z ilością opinii równą 0 i zablokowaną możliwością ich dodawania.
Dodatkowo warto wspomnieć o tym, że Amazon sam sprzedaje swoje produkty na platformie, tworząc nam konkurencję. Możemy sprzedawać 10 – 20 sztuk towaru dziennie, a któregoś pięknego dnia sprzedaż spadnie do 2 – 5 sztuk. Dlaczego? Amazon postanowił wprowadzić podobny produkt w dużo niższej cenie. Więcej w tym wpisie.
Istnieje wiele zalet i wad prowadzenia biznesu na Amazon. Jednak każdy biznes ma swoje słabe i mocne strony. Najlepiej przekonać się na własnej skórze, tym bardziej że kwota inwestycji nie jest przytłaczająca.
Nie warto zniechęcać się dużą konkurencją, nawet ze strony Amazon. Przecież nie musi to być nasz jedyny kanał sprzedaży. Równolegle możemy rozwijać sklep internetowy czy spróbować sprzedaży na innych platformach np. eBay. Amazon rośnie w siłę od 1994 roku i warto przynajmniej przez chwilę znaleźć się na jego pokładzie.