Must have sklepu internetowego

Must have sklepu internetowego

Współczesny sklep internetowy dość mocno różni się co do wymagań od sklepu sprzed 5 lat. Pojawiły się nowe standardy. Do najważniejszych zmian w świecie www, które wpływają w największym stopniu na zmiany w sklepach internetowych można uznać responsywność oraz nacisk na prostotę.

Responsywność

Sklep internetowy musi dostosowywać się do urządzeń o mniejszych rozdzielczościach ekranu. Chodzi oczywiście głownie o telefony komórkowe. Już przeszło 30% wejść na strony www na świecie pochodzi z urządzeń mobilnych a oceny mówią o tym, że do końca tego roku (2015) odsetek ten przekroczy 50%.

Telefon komórkowy to przede wszystkim mniejsza rozdzielczość. Struktura sklepu internetowego powinna być więc inna, gdy jest wyświetlany na telefonie. Będziemy mieli do czynienia najczęściej z wyświetlaniem głównej kolumny na całej szerokości a boczne kolumny zawierające na przykład menu będą wyświetlane poniżej lub powyżej głównej kolumny. Przy rozbudowanych sklepach konieczne jest schowanie niektórych funkcjonalności, żeby oszczędzić klientowi scrollowania w nieskończoność.

W najlepszej wersji wydaje się, że wystarczy pasek menu na górze z wyszukiwarką produktów i główny panel poniżej wyświetlający na przykład opis produktu.

Telefon komórkowy to nie tylko mniejsza rozdzielczość, ale także mniejszy transfer danych. Grafiki powinny mieć mniejszy rozmiar i powinno ich być mniej. Celem jest uzyskanie strony o jak najmniejszym rozmiarze, która nadal wygląda przyzwoicie.

Prostota

Współczesne strony internetowe są proste. Świat www przestał się popisywać niesamowitymi grafikami, animacjami, kolorami, rozbudowaną strukturą modułów, które czasem nigdy się nie kończyły. Użytkownik po wejściu ma zobaczyć estetyczną stronę www, która zawiera tylko potrzebne informacje. Często są to strony gdzie przeważa białe tło, prawie nie ma grafiki a kolory są mocno stonowane. Taką stronę łatwiej też dostosować do urządzeń mobilnych, bo w skrajnym przypadku wystarczy pasek boczny przenieść na górę panelu głównego.

Brak potrzeby rejestracji

Nawet Allegro to już ma :). Czemu chcesz zmuszać klienta do rejestracji? Zależy ci na rejestracji czy na zakupie klienta? Tak naprawdę klient może podać dane niezbędne do złożenia zamówienia w momencie zakupu (imię, nazwisko, adres wystarczy). Jeśli nawet masz rejestrację to zbierz tylko nick i hasło. Resztę danych pozwól klientowi uzupełnić w dowolnym innym momencie po zalogowaniu.

Brak potrzeby logowania

Użytkownik nie musi się rejestrować i logować żebyś mógł obecnie personalizować sklep pod niego. Możesz potrzebne informację przechowywać w sesji na serwerze lub w plikach cookie po stronie użytkownika. Pamiętaj o opcji logowania za pomocą na przykład konta facebook.

Wyszukiwanie

Po wpisaniu określonej nazwy sklep powinien wyszukać biorąc pod uwagę synonimy i różne konstrukcje językowe. Wpisujemy “komputer” a system znajduje nam też hasło z “laptop”, “komputerem” itd. Jest to bardzo trudne do osiągnięcia a często najlepszym sposobem obecnie jest zaimplementowanie na stronie sklepu wyszukiwarki google z ograniczeniem wyników do strony sklepu internetowego.

Produkty substytuty

Klient kupuje laptop to proponujemy mu torbę i myszkę. Współczesny sklep musi to mieć.

Produkty kupowane przez innych

Sklep powinien wyświetlać produkty, które kupili inni klienci zainteresowani produktem, który obecnie przegląda użytkownik. Często będą to produkty substytuty z punktu powyżej, ale wcale nie musi tak być. Z jakiś powodów klienci często kupowali ten drugi produkt razem z tym pierwszym więc warto uświadomić to aktualnemu klientowi. Dlaczego tak robili jest bez znaczenia.

Recenzje produktów

Opisy i oceny dostarczane przez klientów. Ważne, bo pokazują, że ludzie u ciebie kupują określony produkt i wrócili, żeby wystawić komentarz. Takie recenzje mogą wystąpić tylko w sklepie, gdzie klienci kupują i wracają a to bardzo dobrze świadczy o sklepie, bo lojalność w internecie jest prawie niemożliwa do osiągnięcia.

Komunikacja z klientem

Kupowałeś kiedyś na amazon? Oni węcz bombardują e-mailami. Zamówiłeś, zaczynamy kolekcjonować twoje zamówienie, skończyliśmy je kolekcjonować, zaraz wyślemy, wysłaliśmy, otrzymałeś?, jak ci się podoba, miałeś problemy z użytkowaniem czajnika przez ostatnie pół roku? Nie robią tego bez powodu. E-mail wysyłany jest automatycznie więc prawie nic nie kosztuje a klient na bieżąco informowany jest o stanie zamówienia. Jak dostanie 10 maili choć raz tylko zamówił to powinien zapamiętać nazwę. Jak następnym razem przez godzinę po zamówieniu nie otrzyma e-maila to będzie wiedział, że coś jest nie tak i się zgłosi a ty wyślesz dzięki temu towar, o którym zapomniałeś.

Informacje o kliencie

Pobierasz od klienta jego imię, bo twoja rejestracja polega na podaniu imienia, nick i hasła, bo chcesz żeby była możliwie prosta. Co wiesz o kliencie? W nowoczesnym systemie sklepu internetowego wiesz:

– jak ma na imię (ważne dla spersonalizowanego marketingu np. wysyłek e-mail z tytułem Cześć Asia)

– znasz płeć (system rozpoznaje płeć po imieniu. Płeć ma kluczowy wpływ na podatność na określone zabiegi marketingowe i w znacznym stopniu determinuje sposób kupowania.

– co kupował i przeglądał wcześniej na stronie sklepu

– jaką stronę internetową odwiedzał wcześniej (porównywarkę cen, stronę konkurencji?)

– jak przebiegała jego droga w sklepie (gdzie wchodził, co ile czasu czytał) więc co go interesuje (rodzaj produktu, grupa cenowa). Może będzie to przesada, ale można pokusić się nawet o ocenę wieku na podstawie tych informacji

Chat

Komunikacja online z klientem. Nie czeka na e-mail, ale od razu może uzyskać informację. Bardzo kosztowna rzecz i nie wszędzie możliwa do wykonania.

Integracja z zewnętrznymi systemami

Porównywarki cen, portale aukcyjne, systemy statystyczne (google analytics), systemy reklamowe. Wszędzie tam sklep powinien umożliwiać automatyczną integrację.

SEO

To wszystko co poprawia twoje wyniki w wyszukiwarce. Proste linki do podstron (/komputery/klawiatury a nie index.php?category=computers&subcategory=), mapa witryny, tagi, meta tagi, wyróżnienia w treści, system cache przyspieszający działanie sklepu internetowego. Z rzeczy nie do końca legalnych: system do generowania treści.

System utrzymywania lojalności

Wielu właścicieli biznesów internetowych powie ci, że lojalność w internecie nie istnieje. Wiedzą to bo zrobili wielkie kampanie marketingowe, liczba klientów gwałtownie wzrosła, żeby po miesiącu powrócić do poprzedniego poziomu. wielu jednak zapomniało, że w reklamach podkreślali niskie ceny i na czas reklam jeszcze je obniżyli. Niestety tak samo wielu ma rację z brakiem lojalności. To co sklep powinien umożliwiać to spojenie wielu modułów sklepu w celu utrzymania lojalności klienta. Musi tu współdziałać system promocji, system rabatowy, system wysyłek e-mail, system zbierania danych o użytkowniku, systemy komunikacji (chat, telefon, e-mail, list zwykły).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.