Czym jest marketing szeptany?

Czym jest marketing szeptany?

Marketing szeptany zwany również buzz marketingiem to nowoczesny sposób na wykorzystanie plotek, które wciąż ma ogromną siłę oddziaływania w społeczeństwie. Dzięki niemu firmy mogą w prosty sposób dotrzeć do klientów ze swoją ofertą.

Na czym polega marketing szeptany?

Marketing szeptany wzrasta na sile wraz z rozwojem platform internetowych. To sposób promocji, który nie polega na nieustannym narzucaniu użytkownikom blogów, forów i innych portali społecznościowych produktów czy usług danej firmy, lecz prowokowaniu do wywiązania się dyskusji na jakiś temat. W następnym kroku w łagodny sposób wspomina się o danej marce i jej asortymencie i nie trzeba w tym celu otwierać kolejnego wątku. Wówczas wśród internautów rozpoczyna się proces rozchodzenia informacji. Dzięki nienachalnej formie, klienci nie czują, że ktoś wymusza na nich skorzystanie z prezentowanej oferty. O sukcesie tej metody marketingu decyduje siła rekomendacji, gdyż dla ok. 90 % konsumentów wybierających dany produkt czy usługę bardzo ważna jest opinia znajomych lub innych użytkowników portali, a jedynie 14 % ufa przekazom zawartym w reklamach.

Plusy marketingu szeptanego

Coraz więcej firm wykorzystuje marketing szeptany do promowania swoich usług i budowania wizerunku ze względu na szereg korzyści, które z sobą niesie. Należą do nich możliwość:

  • szybkiego dotarcia do klientów,
  • łatwego zyskania zaufania wśród odbiorców,
  • osiągnięcia długofalowego efektu w postaci wzrostu ruchu na stronie firmowej, co pomaga zwiększyć zyski,
  • promowania prawie wszystkich produktów i usług,
  • oszczędzenia części środków przeznaczonych na działania marketingowe ze względu na to, że serwisy internetowe są darmowe.

Oprócz tego działania marketingu szeptanego nie wymagają zatrudnienia sztabu ludzi, gdyż wystarczy zaangażować do tego celu jedynie kilku kompetentnych osób.

Niebezpieczeństwa związane z marketingiem szeptanym

Jeśli marketing szeptany zostanie poprowadzony bez należytej staranności, może przynieść rezultaty odwrotne do zamierzonych. Gdy internauci spotkają się ze zbyt pochlebnymi lub niesprawdzonymi opiniami o danej firmie, dojdą do wniosku, że jest nieuczciwa i przekażą dalej negatywne plotki na jej temat. Skutkiem czego w przyszłości konsumenci nie będą chcieli korzystać z jej usług. Dlatego w marketingu szeptanym tak ważne jest zachowanie neutralności i taktowności oraz umiarkowanie pozytywnego przekazuje. Ta forma promocji powinna odbywać się w sposób etyczny tzn. bez przekazywania nieprawdziwych i szkodliwych informacji na temat konkurencji. Więcej informacji na temat zasad, którymi powinien kierować się marketing szeptany można znaleźć pod hasłem WOMMA (Word Of Mouth Marketing Association).

 

 

 

Dodaj komentarz