Posiadanie własnej firmy to marzenie wielu ludzi. Sprzedaż produktów lub usług i zarabianie z tego tytułu milionów, kto by nie chciał? Zanim jednak na koncie pojawi się parę zer, produkt trzeba sprzedać, a w tym celu najlepiej sprawdzi się reklama. Jak się za nią zabrać?
Koncepcja 4P
Jeżeli produkt czy usługa są już gotowe, to kolejnym krokiem do sukcesu jest ich sprzedaż. Nie ma jednak co liczyć, że potencjalni klienci sami zainteresują się towarem, jeśli nikt ich wcześniej o nim nie poinformuje. W tej dziedzinie marketing oferuje sprzedawcom wachlarz narzędzi. Produkt można rozpatrywać na 4 płaszczyznach i stąd przyjęto nazwę omawianej koncepcji, w skład której wchodzą: produkt (product), cena (price), promocja (promotion), dystrybucja (place). Każda z tych cech jest niezwykle ważna, zaś odpowiednio wyeksponowane razem potrafią skutecznie dotrzeć do obranej grupy docelowej.
Pierwsze P- Produkt
Produkt to nie tylko to, co klient nabywa, ale także cała gama czynników, które czynią ten produkt wyjątkowym, innym. Weźmy za przykład ekspres do kawy. Będzie on niewątpliwie sednem sprzedaży, będzie dobrem pożądanym przez konsumenta. Co jednak złoży się na całość, która zadecyduje, że klient wybierze akurat ten konkretny model? Chociażby jego wygląd, estetyka, dokładność i jakość wykonania. Ważne będą kolory i kształt. Dalej, opakowanie. Już od dawna marketingowcy zgadzają się, że nie jest ono tylko warstwą ochronną, ale integralną częścią produktu. Powinno ono jak najbardziej przyciągać uwagę potencjalnego klienta. Usługi posprzedażowe (gwarancja, serwis, infolinia) to również ważna część produktu, która może przechylić szalę decyzji niezdecydowanego nabywcy.
Drugie P- Cena
Cena jest jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym czynnikiem sprzedaży. To ona określa, która grupa docelowa będzie w stanie pozwolić sobie na dany produkt, czy będzie on postrzegany za tani, czy ekskluzywny. Kształtując politykę cenową, oprócz czynników wymienionych wcześniej, należy także pamiętać o kosztach pozakupowych, czyli ewentualnych naprawach, serwisach, a przede wszystkim dóbr komplementarnych (jak w przypadku ekspresu: kapsułki, filtry, rodzaj kawy).
Trzecie P- Promocja
To główne narzędzie, które ma zapewnić dotarcie z produktem do grupy docelowej. Stanowi ona nie tylko funkcję informacyjną, ale także przypominającą czy nakłaniającą. Na działania promocyjne składają się reklamy, działania PR-owe czy kampanie informacyjne. Należy pamiętać, żeby dobrać odpowiedni środek przekazu: starsza grupa odbiorców raczej nie surfuje w internecie, reklama w prasie natomiast nie trafi do młodzieży.
Czwarte P- Dystrybucja
Dostarczanie produktów konsumentom, czyli ich dystrybucja to finalny krok na drodze sprzedaży. To w tym miejscu klient spotyka się z produktem. Ważny będzie więc wybór sieci sklepów, w których produkt będzie dostępny: dóbr luksusowych nie sprzedaje się w dyskontach i na odwrót, masowo produkowanych towarów nie oferuje się w luksusowych placówkach. Oprócz tego krytycznym czynnikiem będzie lokalizacja sklepu, czy w jego okolicy znajdzie się dostateczna grupa nabywców, a także jego rozlokowanie i prezentacja na sklepowych półkach. W erze internetu już wcale nie trzeba korzystać z tradycyjnych sklepów, gdyż e-commerce przeżywa prawdziwy rozkwit.
Kiedy wiesz już, co do zaoferowania ma koncepcja 4P, znasz jej definicje i podstawy to śmiało możesz myśleć o promocji swojego produktu wśród obranej grupy docelowej. Pamiętaj, że marketing kryje jeszcze więcej narzędzi, które warto poznać i stosować!