Prowadzenie własnego sklepu internetowego nie należy do łatwych zadań. Zwłaszcza jeśli mówimy tutaj o sklepie popularnym, posiadającym dużą ilość różnorodnych produktów i otrzymującym setki zamówień dziennie. Ciężko jest zapanować nad tym wszystkim i uniknąć takich problemów, jak na przykład nieaktualne opisy produktów, które nie zachęcają wystarczająco do zakupu lub wręcz wprowadzają w błąd.
Twórcy oprogramowania i narzędzi do e-commerce są świadomi tego, jak ważne jest posiadanie stałej kontroli nad produktami i stanem magazynowym. Dlatego też powstają takie rozwiązania, jak Akeneo PIM, nad którym to chcielibyśmy się pochylić w tym materiale. Czym ono dokładnie jest i do czego służy? Już wyjaśniamy!
Akeneo to system do zarządzania danymi dot. produktów
“PIM” w nazwie tego narzędzia to skrót od Product Information Management, czyli zarządzanie informacjami o produktach. Odpowiednie zarządzanie produktami jest kluczowe do sukcesu e-sklepu. Dzięki niemu będziemy mieć pewność, że zawsze klientom będą wyświetlane aktualne i rzetelne opisy i specyfikacje oferowanych towarów.
Za pomocą Akeneo PIM można scentralizować dane o produktach z różnych źródeł, analizować je i w razie potrzeby modyfikować. To idealne narzędzie zwłaszcza dla firm, które posiadają bardzo wiele produktów w swojej ofercie, a do tego ciągle prowadzą działania contentowe, czy to w celu poprawienia doświadczenia użytkownika, czy zwiększenia widoczności sklepu w wyszukiwarce.
Bardzo użyteczną funkcją Akeneo jest możliwość dostosowania danych o produkcie do kanału sprzedaży. Dzięki temu można między innymi uniknąć zjawiska duplikacji treści, które jest postrzegane jako ogromny błąd pod kątem SEO. Niezwykle przydatną opcją są też automatyczne tłumaczenia – jeśli firma ma kilka wersji językowych strony lub działa na zagranicznych kanałach, będzie to dla niej strzałem w dziesiątkę i dużą oszczędnością czasu.
Czy wdrożenie Akeneo PIM jest trudne?
Proces wdrożenia do swojego sklepu Akeneo składa się z kilku kroków. Na początku dokonać analizy źródeł, z których dane o produktach mają zostać zaczerpnięte i na tej podstawie szczegółowo zaplanować projekt.
Dalsze kroki są już czysto techniczne – konieczne jest skonfigurowanie narzędzia, pobranie do niego dotychczasowych danych o produktach i zadbania o prawidłowe połączenie go z innymi niezbędnymi systemami. Wszystko to może brzmieć bardzo skomplikowanie, ale trzeba pamiętać, że nie ba obowiązku przechodzenia przez ten proces samodzielnie. Wręcz przeciwnie, rekomenduje się, aby podczas wdrażania narzędzia posiłkować się wsparciem specjalistów.