Rodzaje smarownic i sposób na przedłużenie ich żywotności

Rodzaje smarownic i sposób na przedłużenie ich żywotności

Smarownica jest jednym z najczęstszych narzędzi, które zobaczysz w swoim warsztacie lub zakładzie produkcyjnym. Jest to prawdopodobnie coś, czego używasz regularnie, bez większego zastanowienia, ale ważne jest, aby znać jej wewnętrzne działanie, różne zastosowania i komponenty takie jak pompy do smaru oraz ogólne najlepsze praktyki dotyczące używania tego narzędzia.

Smarownice i ich rodzaje

Smarownice można zasilać na trzy sposoby: ręcznie, powietrzem lub elektrycznie. Oprócz tych odmian, smarownice ręczne (lub manualne inaczej mówiąc) mogą być produkowane z dźwignią lub chwytem pistoletowym. Korzyści wynikające z każdego z nich zależą przede wszystkim od zamierzonego zastosowania i osobistych preferencji technika i tego, jakie posiada pompy na beczki. Inną ważną odmianą smarownicy jest sposób ładowania smaru: przez wlew ssący, wkład lub luzem – co też przekłada się na fakt, jakie pompy do smaru wybrać należy.

  1. Smarownica ręczna (dźwignia) – jest to najpopularniejszy rodzaj smarownicy i może dostarczyć około 1,28 grama smaru na pompę, która jest wtłaczana przez otwór z pomp ręcznych.
  2. Smarownica ręczna + rękojeść pistoletowa –ta odmiana smarownicy typu dźwigniowego umożliwia pompowanie jedną ręką, co jest bardzo powszechne. Zapewnia około 0,86 grama na pompę.
  3. Smarownica pneumatyczna (uchwyt pistoletowy) – ta smarownica wykorzystuje sprężone powietrze kierowane do pistoletu przez wąż aktywujący wyporność przy każdym spuście.
  4. Smarownica akumulatorowa (uchwyt pistoletowy) – jest to smarownica zasilana akumulatorem niskiego napięcia, która działa podobnie do smarownicy pneumatycznej. Ma tę zaletę, że jest bezprzewodowa.

Są to najważniejsze rodzaje – ale lista ta nie jest w żaden sposób wyczerpana, warto się jeszcze bardziej rozeznać w temacie.

Odpowiednie smarownice i pompy do smaru – dlaczego to ma znaczenie?

Zasadnicze znaczenie ma stosowanie smaru jako środka smarnego, ponieważ przylega on do ruchomych powierzchni maszyny bez wycieku przypominającego olej. Z tego powodu napełnianie i uzupełnianie smaru w maszynach smarowanych smarem musi być traktowane inaczej niż w maszynach smarowanych olejem. Dlatego ważne jest, aby technicy ds. smarowania rozumieli i zarządzali prawidłową obsługą smarownicy, aby zapewnić niezawodność łożysk i maszyn jako całości. Samo poznanie oznak nadmiernego i niedostatecznego smarowania oraz tego, jak często należy nakładać ponownie, może znacznie wydłużyć żywotność maszyny i pozwoli też dopasować odpowiednie pompy do beczki ze smarem, co też ma niebanalne znaczenie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.