Jak wybrać najlepszego pracownika wśród kandydatów?

Jak wybrać najlepszego pracownika wśród kandydatów?

najlepszy pracownik

W życiu każdego pracodawcy przychodzi taki moment – trzeba zrekrutować nowego pracownika. Jednak kandydatów jest dużo, a wakat tylko jeden, jak wybrać tego, który najlepiej będzie wykonywał swoje obowiązki i będzie pasował do danej posady? Przedstawię Ci trzy z metod selekcji pracowników, które pomogą Ci w tym żmudnym procesie. Inne możesz poznać tu.

Pierwszą, najpopularniejszą metodą jest analiza CV. Wgląd w sposób konstruowania tego dokumentu nie tylko pozwala Ci stwierdzić wykształcenie i doświadczenie danego pracownika i odrzucić tych, którzy nie spełniają wymagań stanowiska, ale też wyciągnąć wstępne wnioski na temat jego osobowości. Ta metoda jednak ma wady. Wyciągnięcie wstępnych wniosków bez ich późniejszej weryfikacji może wpłynąć negatywnie na dalsze etapy rekrutacji. Dodatkowo bardzo łatwo jest odrzucić dobrego kandydata na to właśnie stanowisko tylko dlatego, że nie potrafi schludnie skonstruować CV. Brakuje też pewności odnośnie tego, czy podane informacje są zgodne z prawdą, warto to zweryfikować na dalszych etapach rekrutacji.

Kolejną popularną metodą weryfikacji kandydatów jest rozmowa kwalifikacyjna. Podczas niej przeprowadza się szczegółowy wywiad odnośnie dotychczasowego doświadczenia czy wiedzy, daje też szansę zweryfikowania zawartych w CV informacji. Daje też ogląd na to, jak potencjalny pracownik zachowuje się w sytuacjach dla niego stresujących. Oprócz tradycyjnej rozmowy o mocnych i słabych stronach kandydata oraz jego doświadczeniu można spróbować wywiadu behawioralnego i sytuacyjnego. Behawioralny polega na przedstawieniu przez pracownika sytuacji i zadań, z którymi mierzył się w poprzedniej pracy. Może to pokazać jego podejście i potencjalne zachowanie w przyszłej pracy. Wywiad sytuacyjny to nic innego jak wizualizacja dająca mu szansę wypowiedzenia się, jak zachowałby się w sytuacjach, które spotka w nowej pracy. Należy jednak mieć na uwadze, że ludzie podczas rozmów kwalifikacyjnych starają się wypaść jak najlepiej, więc nie zawsze będą odpowiadać zgodnie z prawdą, a dodatkowo zniekształca ich obraz stres, z którym się mierzą. Tym samym obraz, który kandydat kreuje na rozmowie kwalifikacyjnej nie zawsze pokrywa się z rzeczywistością.

Kolejną metodą selekcji przyszłych pracowników są referencje, najczęściej od poprzedniego pracodawcy. Mogą być one potwierdzeniem tego, co kandydat mówi o sobie, wiele też nam powie jak oceniał go poprzedni przełożony, zarówno w sferze podejścia do wykonywanych obowiązków, jak i relacjach z innymi. Niestety, referencje mają jedną, główną wadę – nikt nie przedstawi tych negatywnych. Łatwo więc ulec złudzeniu, że dana osoba jest świetnym pracownikiem, podczas gdy takim nie była.

Metod selekcji potencjalnych pracowników firmy jest całe mnóstwo, a to, które z nich wybierzemy to kwestia naszych umiejętności, możliwości oraz samego stanowiska, na które odbywa się rekrutacja. Zupełnie innych cech i kompetencji będzie wymagać stanowisko kasjera – sprzedawcy w sklepie spożywczym, niż na przykład managera działu w dużej firmie. Wymienione metody są tymi najpopularniejszymi, jednak w miarę możliwości można posiłkować się innymi metodami i narzędziami psychologicznymi tak, aby znaleźć najlepszego pracownika na dane stanowisko.

Dodaj komentarz