Plan sprzedażowy – jak wyprzedzić konkurencję?

Plan sprzedażowy – jak wyprzedzić konkurencję?

plan sprzedażowy

Na początek zadajmy pytanie co to jest i do czego służy plan sprzedażowy? Mianowicie celem tworzenia takiego planu jest stworzenie tzw. wizji sprzedażowej, która pomaga nam m. in. w opracowaniu strategii marketingowej. Jest to końcowy etap spreparowania planu produkcji i logistyki. Jako że działalność przedsiębiorcy jest złożona z bardzo wielu aspektów to taki plan sprzedażowy znacznie ułatwia poprawę sprawności i zdobycie przewagi nad konkurencją. Wzór planu sprzedażowego można znaleźć w internecie, aczkolwiek aby szczegółowo zapoznać się z punktami, które muszą się w nim znaleźć zalecam przeczytanie tego artykułu.

Od czego zacząć?

Pierwszym krokiem w planowaniu sprzedaży jest ustalenie grupy docelowej. Musimy dokładnie wiedzieć do kogo chcemy skierować nasz produkt. Przy definiowaniu tego elementu można stworzyć najbardziej prawdopodobne portfolio potencjalnego klienta, od tego ile będzie mógł zapłacić, nawet do możliwego zadłużenia.

Po drugie musimy określić co nas wyróżnia. Trzeba się zastanowić dlaczego klienci muszą kupić nasz produkt, a nie konkurencji. A więc jaka jest nasza unikalna cecha. Warto mieć również na uwadze, jaką charakterystykę miały  podobne do naszej oferty produkty. Zarówno zbadać te, które osiągnęły sukces, jak i te które poniosły porażkę.

Kolejnym, już trzecim, aspektem budowania planu sprzedaży jest badanie rynku. Najlepiej jest przeprowadzić dokładną analizę rynku. Powinniśmy zadać sobie pytanie co ma do zaoferowania konkurencja?

Czwartym elementem jest ustalenie ceny za nasz produkt. Choć mogłoby się wydawać, że jest to proste, w praktyce nie jest to wcale takie oczywiste. Niższa cena z jednej strony może spowodować większy popyt ale może odstraszyć klienta podejrzanie dobrą ofertą jak na nowy produkt. Wyższe ceny często mają za zadanie nadrobić straty przy spadku sprzedaży, ale gdy są zbyt wysokie mogą spowodować brak zainteresowania produktem.

Piątym krokiem jest zorientowane się w celach sprzedażowych. Przeważnie chodzi o to czy mają to być krótko- czy długoterminowe cele. Oczywiście takie przewidywanie i prognozowanie jest jednym z najistotniejszych elementów planu sprzedażowego, należy również wziąć pod uwagę przemiany jakie zaszły na rynku. Kiedy już mamy wszelkie informacje, jesteśmy w stanie skutecznie je wykorzystać w przyszłych działaniach naszego przedsiębiorstwa.

Ostatnim aspektem jest uzyskanie informacji na temat dodatkowych źródeł przychodu. Kiedy już jesteśmy przy tym punkcie powinniśmy się zastanowić skąd jeszcze możemy uzyskać dofinansowanie. Może to być zarówno partnerstwo, dotacja czy wsparcie państwowe. Dużą rolę mogą odegrać fundusze inwestycyjne.

Dodaj komentarz