Zakładanie firmy w Niemczech krok po kroku

Zakładanie firmy w Niemczech krok po kroku

Polacy mogą już od 2011 roku zakładać w Niemczech firmy na identycznych zasadach, co rodowici mieszkańcy tego kraju. Osoba pragnąca rozpocząć dowolną działalność gospodarczą nie musi być tam nawet faktycznie zameldowana, jeśli tylko zdecyduje się otworzyć spółkę Gewerbe, czyli jednoosobową. W takiej sytuacji wystarczy jedynie mieć siedzibę w Niemczech, co nie stanowi absolutnie żadnego problemu, odkąd zaczęło funkcjonować wiele podmiotów oferujących założenie tzw. “wirtualnego biura”.

Zakładanie firmy w Niemczech – podstawowe informacje

Chcąc założyć jednoosobową firmę na terenie Niemiec, można zdecydować się na jedną z dwóch dróg. Pierwsza z nich polega na wynajęciu mieszkania i zarejestrowaniu w nim działalności gospodarczej. Należy przy pamiętać, że w umowie najmu musi zostać koniecznie umieszczony stosowny zapis, że lokal może być przeznaczony do prowadzenia biznesu. Druga droga z kolei opiera się na skorzystaniu z wirtualnego biura, które nie tyle świadczy usługi wynajmu lokalu, co przede wszystkim oferuje nam adres do rejestracji działalności. Jest to rozwiązanie niezwykle korzystne, a przez to bardzo popularne wśród polskich przedsiębiorców działających na terenie kraju naszych zachodnich sąsiadów. Zakładanie firmy w Niemczech z pomocą takiego biura będzie bowiem wymagało jedynie ponoszenia kosztów związanych z udostępnieniem adresu (brak kosztów wynajmu to ogromna zaleta). Dodatkowo można liczyć na pomoc pracowników tego podmiotu w kwestii dopełnienia wszystkich formalności prawnych, obsługi księgowości, poczty czy telefonów.

Przebieg procesu rejestracji działalności

Jeśli posiadamy już meldunek, powinniśmy podjąć szereg działań zmierzających do ostatecznego założenia firmy w Niemczech. Oto poszczególne ogniwa tego procesu:

  1. Wizyta w urzędzie Gewerbeamt, w którym po okazaniu dowodu osobistego lub paszportu oraz wniesieniu określonej opłaty (w zależności od regionu jest to kwota od 15 do 65 euro) będziemy mogli zarejestrować swoją firmę. Po dopełnieniu przez nas tych formalności urząd ten ma obowiązek powiadomić inne placówki państwowe o powstaniu nowego podmiotu gospodarczego (m.in. Finanzamt, czyli urząd skarbowy).
  2. Złożenie wniosku o nadanie specjalnego numeru identyfikacji podatkowej w urzędzie skarbowym.
  3. W przypadku robotników (np. hydraulików lub malarzy) zakładanie firmy w Niemczech wymaga również zarejestrowania działalności w izbie rzemieślniczej. Sam wpis to koszt około 50 euro, ale wymagana jest też składka roczna w wysokości 150 euro.
  4. Otwarcie firmowego rachunku bankowego. Nie stanowi to absolutnie żadnego problemu, ponieważ w Niemczech działa wiele banków i instytucji parabankowych oferujących nawet darmowe konta dla firm. Warto jednak porównać poszczególne oferty, aby wybrać tę, która w największym stopniu spełni nasze oczekiwania.
  5. Zakładanie firmy w Niemczech wiąże się też z koniecznością odprowadzania podatku od działalności gospodarczej. Co istotne, można go jednak później w jakiejś części odliczyć od podatku dochodowego. Trzeba się także liczyć z podatkiem solidarnościowym.
  6. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest posiadanie tzw. rentowego ubezpieczenia prywatnego, natomiast jest on zwolniony z uczestnictwa w publicznym systemie ubezpieczeń.

Dodaj komentarz